Redactie Woensdag 13 september 2017

KONE gebruikt Internet of Things voor beheer liften (video)

KONE gaat het Internet of Things (IoT) inzetten om het service- en onderhoudsniveau van liften te verhogen. De liften van deze Finse fabrikant worden uitgerust met sensoren en analyzers die realtime data verstrekken over de prestaties, veiligheid en betrouwbaarheid van de installatie.

De dienstverlening heet ‘24/7 Connected Services’ en is naar eigen zeggen een ‘innovatieve doorbraak’. Tot op heden bepalen statische onderhoudsmodellen de timing en planning van het liftenonderhoud en dat kan vanaf nu dus preventief op basis van realtime data. Hierdoor wordt de beschikbaarheid van de liften geoptimaliseerd.

Lift met een stem

Voor deze intelligente technologie gebruikt KONE het Watson IoT-platform van IBM. Om te laten zien hoe de techniek werkt, heeft KONE de liften een stem gegeven en liften ‘praten’ dus met het IBM Watson IoT-platform. Alle data van alle liften die wereldwijd (ook in Nederland) zijn aangesloten, wordt opgeslagen en geanalyseerd in de cloud. Het nieuwe serviceconcept 24/7 Connected Services is nu beschikbaar op de Nederlandse markt die in totaal circa 95.000 liften telt. In de toekomst worden ook roltrappen en automatische deuren verbonden met de cloud om zo het gehele onderhoudsportfolio verder te optimaliseren.

Geautomatiseerd samenspel

Met 24/7 Connected Services worden gebouwbeheerders en facility managers ontzorgd in hun verantwoordelijkheid voor het functioneren van de lift. Doordat de liften elke seconde een update geven over hun functioneren, hebben gebouweigenaren er geen omkijken meer naar. Als urgent onderhoud nodig is, krijgen alle betrokkenen in de keten een bericht. Dit kan zijn over de aansturing van de monteur, de pakinstructie voor het magazijn of een update aan de eindverantwoordelijke.

“Door de inzet van nieuwe technologieën en connectiviteit zetten we een nieuwe standaard neer in de markt van liftonderhoud”, aldus directeur service Robert van Westing bij KONE Nederland. “Met 24/7 Connected Services is er continu een paar extra ogen op het functioneren van de lift gericht. De aandacht verslapt nooit en dat komt de veiligheid en beschikbaarheid ten goede.”

Bron: Kone


Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.