Jan Baggen Dinsdag 18 september 2018

Jan Baggen over disruptie: het roer moet echt om

In een column schrijft CEO Jan Baggen van Cadac Group over innovatie en disruptie. Hij beschrijft kwetsbaar over de impact van de digitale transformatie op Cadac en is trots op hoe zijn bedrijf daarop reageert. "Onze nieuwe core business is ondernemers meenemen naar Industrie 4.0", aldus Baggen.

Internet heeft de wereld veranderd, maar de digitalisering zet pas echt alles op zijn kop. Waar hebben we dit meer gehoord? Welke trendwatcher heeft ons niet gewezen op Smart Industrie 4.0, AI, IoT en robotisering? Op disruptie die de gevestigde orde omver werpt? Airbnb, Uber, zelfrijdende auto’s, blockchain, industriële processen die op de schop gaan. Niets zal meer hetzelfde zijn.

Een open deur dus? De grote vraag is echter wanneer de disruptie echt toeslaat. Nou, ik kan u het antwoord wel geven. We zitten er middenin. De vierde industriële revolutie komt er niet aan, die overspoelt ons als een tsunami. Waar ik die wijsheid vandaan haal? Uit eigen ervaring in mijn eigen Cadac. Drie jaar geleden hebben wij onze strategie radicaal omgegooid. Hadden we dat niet gedaan, dan vraag ik mij sterk af of we nog lang zouden bestaan.

Dramatisch

Dramatisch gesteld? Ik denk het niet. Zonder een koerswijziging zou de software waarmee we groot zijn geworden, Autodesk, onze ondergang zijn geworden. Dat vraagt om uitleg. Tot pakweg 2015 verdienden we ons geld met de verkoop van software met de daarbij behorende dienstverlening zoals de installatie, ondersteuning en onderhoud. Mooie business, we groeiden tot een bedrijf met meer dan 200 medewerkers en hadden een ijzersterke positie in de Benelux. Platinum Partner van Autodesk; het is weinigen gegeven.

Een comfortabele positie totdat het internet het mogelijk maakte om tekenpakketten online te bestellen en installeren. Nóg geen probleem, want nog altijd leefden we van de verkoop, ondersteuning en het onderhoud.

De echte disruptie heeft vorig jaar ingezet. Klanten kópen geen software meer, ze leasen of huren alleen die onderdelen die ze nodig hebben. Ze weten steeds beter wat ze willen. De traditionele verkoper heeft geen rol meer en ook dat regelmatige kopje koffie om de relaties goed te houden is verleden tijd. Klanten vragen om verkopers met een zeer gedegen en diepgaande kennis van zaken.

Juist op tijd hebben we deze trends onderkend en juist op tijd hebben we geïnvesteerd in een digitale shop met een platform voor onze klanten. Het heeft veel tijd en geld gekost en tegelijk zagen we de omzet inzakken na jaren van groei. Negatieve groeicijfers waren voor de Cadac Group een onbekend fenomeen. Wel logisch natuurlijk want als je (bijna) niets meer verkoopt en in plaats daarvan abonnementen afsluit, heeft dat een negatief effect op je omzet en cashflow. Nu buigen de curves, wel conform verwachting, gelukkig weer de goede kant op.

Werkelijkheid

Zonder dramatisch te doen: we waren net op tijd. Zijn we klaar nu de webstore draait? Integendeel, we zijn nog steeds druk doende onze complete organisatie in te richten op de nieuwe werkelijkheid. Verkopers worden consultants, we richten ons steeds meer op advisering. Onze onderneming gaat op de schop, van directie tot en met consultants en verkopers. We bemoeien ons met productieprocessen, we leveren naast de tekenpakketten ook bijvoorbeeld Product Data en Document Management Systemen en product configuratoren. Kortom, software die bedrijven in de bouw en maakindustrie in staat moeten stellen efficiënter en sneller producten in de markt te zetten. Want onze nieuwe core business is ondernemers meenemen in het tijdperk van Industrie 4.0. De tijd waarin alles gekoppeld wordt en die globalisering nog reëler maakt.

Corrosie

De concurrentie zit overal. Nog een open deur? Misschien, maar ik schrik elke dag nog van bedrijven die nog altijd denken dat ‘het’ nog allemaal moet beginnen. Dat het zo’n vaart niet loopt. Maak- en bouwbedrijven hebben hun processen niet op orde, werken met verouderde software, hebben nog nooit gehoord van een begrip als modulariteit en leunen achterover in hun comfortabele thuismarkt. ‘Het gaat toch goed want de winst en omzet stijgen’. Ja, nú nog wel.

Maar onder de oppervlakte woekert de corrosie. Ik weet zeker dat alleen de ondernemers overleven die de kansen van de digitalisering zien en ook het roer omgooien. Een verkooppraatje voor Cadac? Nee, zo simpel is het niet. Onze positie is goed, we groeien weer en bedienen een grotere markt dan ooit. Ik ben echter overtuigd van de noodzaak van samenwerken, de Europese industrie stimuleren en vernieuwen. Wij willen daarin een rol spelen, daarom luidt sinds kort onze slogan Cadac, Enabling Digital. Onze strategie in drie woorden.

Odyssee

De komende tijd neem ik geïnteresseerde lezers verder mee in onze Odyssee naar de nieuwe werkelijkheid. Hoe we onze mensen een nieuwe rol geven, hoe de cultuur verandert, wat de toekomst is van ontwerpen, welke stappen de industrie maakt, hoe we de klant vinden en benaderen, wat we doen met blockchain, hoe we de toekomst zien. Delen mag, vragen stellen ook. Iedereen is welkom. Negeren mag ook, maar zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb.


Cadac Group heeft een bedrijfsprofiel op Het Nationaal BIM Platform. De column van Jan Baggen is ook verschenen op de site van Cadac.

Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.