Ronald de Graan Maandag 9 september 2019

Geen BIM zonder issuemanagement

Werken in BIM creëert zo veel clashes en issues dat dergelijke aantallen niet zijn te managen met spreadsheets en e-mail. Zonder een goed systeem voor issuetracking krijg je nooit een goed BIM-model.

Fouten signaleren in BIM

Een BIM-model bestaat uit data die vanuit verschillende ontwerpdisciplines wordt aangeleverd. Die data moet niet alleen correct en volledig zijn, maar ook matchen. Met wet- en regelgeving. Met duurzaamheidseisen en voorgeschreven energieprestaties. En natuurlijk ook met bouwtechnische eisen. Is het wel maakbaar? Is er voldoende ruimte voor een rolstoel? En wat doen we met de leiding die de installateur precies daar heeft gemodelleerd waar de constructeur een stalen kolom heeft bedacht? Kortom, de modellen moeten op een enorme lijst punten worden gecontroleerd met een modelcheckers als Solibri en Navisworks. Software die de modellen samenbrengt, analyseert en constateert welke ‘issues’ of ‘clashes’ moeten worden opgelost voordat de productie start.

Fouten oplossen in BIM

Het signaleren van issues is één; ze opgelost krijgen is iets anders. Dat veronderstelt vlotte, probleemloze communicatie tussen alle leden van een multidisciplinair ontwerpteam. Bij een gemiddeld kantoorgebouw zit je al gauw op 1.000 tot 3.000 issues en bij een installatieontwerp van een luchthaven soms wel 30.000 of meer. Dergelijke aantallen vallen niet meer te managen via de gebruikelijke tools zoals spreadsheets en e-mails. Hiervoor moet je werken met een zogenaamd issuemanagementsysteem dat geënt is op de bouw en het ontwerpproces. Deze tool faciliteert alle communicatie over problemen die modelcheckers hebben geconstateerd. Voor betere kwaliteit van modeldata.

Voorbeeld

Laten we even uit gaan van het voorbeeld waarbij de leiding van de installateur op de stalen kolom van de constructeur stuit. Solibri heeft die clash geconstateerd. De BIM-manager of teamleider kent dit issue toe aan de installateur. Die ontvangt vervolgens een ticket in zijn eigen modelleerprogramma zoals MagiCAD of Revit. Eén klik en er wordt automatisch ingezoomd op de plek waar de clash zich voordoet. De installateur schuift de leiding 10 cm op en stuurt het bijgewerkte model weer terug. De constructeur die de oplossing moet valideren, klikt eveneens op de issue-link. Hij ziet de wijziging in zijn tool Tekla en geeft zijn goedkeuring. Probleem getackeld, issue opgelost.


Ronald de Graan is directeur BIM-solutions van KUBUS en staat aan de wieg van BIMCollab. Hij spreekt tijdens de BIMPraat van 26 september over hoe je een effectief BIM-proces creëert met Issuemanagement.

Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.