Nick Nijmeijer Dinsdag 7 mei 2019

Wanneer gaan toeleveranciers digitaal communiceren?

Sinds 2010 zijn veel bedrijven in de bouwsector BIM als werkmethodiek gaan omarmen. Samenwerken met behulp van 3D-modellen waarbij informatie uniform met elkaar wordt gedeeld. We maken het bouwwerk eerst digitaal en vervolgens in werkelijkheid. Dat klinkt niet alleen fantastisch, dat is het ook! Maar …

We zijn bijna 10 jaar verder en toch blijkt de stap van traditioneel werken naar digitaal (samen)werken voor sommige mensen/bedrijven nog steeds erg moeilijk. Daarnaast is uit onderzoek van de ABN Amro gebleken dat er jaarlijks zo'n 5 miljard euro wordt verspild aan bouwfouten in Nederland. Een gigantisch bedrag dat kan worden verlaagd door beter samen te werken en communiceren.

De communicatie in het bouwproces begint al vroeg, tijdens het eerste contact tussen de opdrachtgever en de ontwerpende partij die de klantvraag vertaalt naar een passend ontwerp. Ik merk dat ontwerpende bedrijven die BIM toepassen in hun proces, steeds vaker op zoek zijn naar digitale leverancierspecifieke informatie. Informatie die ze kunnen toepassen in het 3D-ontwerp. Hiermee kan de klant het product vooraf digitaal beleven en kunnen fouten en/of misverstanden worden voorkomen.

IFC

Als toeleverancier wil je toch dat jouw product wordt toegepast? Waarom kan je dan nog niet digitaal communiceren? Er zijn inderdaad talloze 3D-tekenprogramma’s verkrijgbaar en het is niet rendabel om voor ieder tekenprogramma BIM-componenten te ontwikkelen. Maar waarom maak je het product niet digitaal beschikbaar in het Open BIM-bestandsformaat IFC? IFC is de gemeenschappelijke deler waarmee informatie eenduidig kan worden uitgewisseld. Het 3D BIM-component is dan statisch, maar bevat wel de benodigde 3D-geometrie en bijbehorende productinformatie. Voor een ontwerper vaak al voldoende om de eisen en wensen van de opdrachtgever te vertalen naar een passend 3D-ontwerp met jouw product.

Marktpositie

Je digitaliseert niet alleen voor een ander. Want de digitalisering kan je marktpositie als toeleverancier versterken omdat je: 

  • kennis en expertise digitaal op een uniforme wijze kunt delen
  • producten al kunnen worden toegepast en voorgeschreven in een 3D-ontwerp
  • Order- en productieprocessen hierop zo efficiënt mogelijk kunt afstemmen

Bijvoorbeeld; het digitaal verwerken van bestellingen op basis van een 3D BIM-model.

Kiezen

Ik ben ervan overtuigt dat we in de bouwsector al veel fouten kunnen voorkomen als toeleveranciers digitaal gaan communiceren met behulp van 3D BIM-componenten. Voor veel (bouw)producten is een statisch component in een IFC-bestandsformaat al voldoende. Maar je kan daarnaast altijd kiezen om dynamische componenten te ontwikkelen voor specifieke 3D-tekenprogramma’s.

 

Ik ben benieuwd naar jouw mening en visie op dit onderwerp, laat daarom gerust een reactie achter.

Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.