Redactie Dinsdag 10 september 2019

Heijmans, SAP en Microsoft bouwen app voor onderhoudsmonteurs

Bouwbedrijf Heijmans heeft met SAP en Microsoft een app ontwikkeld die het werk van onderhoudsmonteurs slimmer en efficiënter maakt. Dit schrijft de website Executive People. De ontwikkeling van het prototype vond in de eerste week van september plaats in het Mobile Innovation Lab van SAP.

Het onderhoud aan bijvoorbeeld laadpalen, lichtmasten en signaleringssystemen is specialistisch werk. Deze kennis zit vaak in de hoofden van de onderhoudsmonteurs. Bovendien kan werken met steeds complexere techniek lange werkdagen tot gevolg hebben. Zo draagt het niet bij aan de efficiëntie als storingsdata niet direct zijn uit te lezen, of als op locatie blijkt dat de benodigde materialen niet aanwezig zijn.

Slimme app

Heijmans, SAP en Microsoft ontwikkelden in vijf dagen tijd een prototype van een slimme app voor onderhoudsmonteurs. De app toont alle data die een onderhoudsmonteur bij het onderhoud nodig heeft, waaronder operationele en storingsdata, technische documentatie, werkorders en informatie over de beschikbaarheid van onderdelen. De bestelling en levering van de benodigde onderdelen kan volledig worden geautomatiseerd, evenals de administratie.

"We geven onderhoudsmonteurs hiermee als het ware superkrachten", zegt Business Developer Coen Sanderink van Heijmans. "Op zijn tablet ziet de monteur meteen wat de beste route is langs locaties. Eenmaal op locatie kan hij via een HoloLens, de mixed reality-bril van Microsoft, de foutmelding bekijken, de oorzaak achterhalen op basis van data-analyse en vervolgens de beste oplossing bepalen en het gepresenteerde stappenplan volgen."

"Komt een onderhoudsmonteur er niet uit, dan kan hij via een 'Teams Call' de hulp van een collega inschakelen", vervolgt Sanderink. "De collega kan via de HoloLens van de onderhoudsmonteur live meekijken in bijvoorbeeld een laadpaal. Het zijn allemaal mooie voorbeelden van hoe data en technologie ons helpen om het werk efficiënter en beter te doen."

Mobile Innovation Lab

Het prototype van de app is het resultaat van vijf dagen hard werken in het Mobile Innovation Lab van SAP. Dat stond begin september opgesteld bij Heijmans in Rosmalen, na bezoeken aan onder andere ASML, Aviko en B&G Hekwerk. "De innovatie vond letterlijk in de tuin van Heijmans plaats", zegt Twan van den Broek, Customer Innovation Architect bij SAP.

Het geboekte resultaat toont volgens Van den Broek de kracht van het Mobile Innovation Lab. "De komst van zo'n lab geeft urgentie aan een ontwikkeling. Mensen die normaal gesproken op verschillende afdelingen en zelfs verschillende verdiepingen werkzaam zijn, zitten vijf dagen lang bij elkaar in een inspirerende omgeving. En dat met maar één doel: een innovatief en creatief idee in een korte tijd omzetten in een werkend prototype. Dat is samen met Microsoft en Heijmans zeker gelukt."

Bron: Executive People

Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.