Redactie Donderdag 7 november 2019

Plug en play zet rol installateur onder druk

Technische installaties, waaronder ook smart homes in woningen, zijn steeds eenvoudiger te installeren door consumenten zelf. Dit zet volgens het ING Economisch Bureau de rol van de installateur onder druk.

“Technische installaties en dus ook smart homes in woningen zijn traditiegetrouw het domein van de installateur. Dit staat echter onder druk doordat consumenten zelf steeds meer kunnen installeren," aldus Senior Econoom Maurice van Sante van het ING Economisch Bureau. Hij vervolgt: “De installateur krijgt daarnaast te maken met allerlei nieuwe spelers die slimme apparatuur aanbieden en de installatie daarvan. Internetproviders, IT-bedrijven, energiemaatschappijen en retailers zijn bezig deze markt te betreden.”

De doorbraak van smart homes, een woning met meer comfort door gebruik van technologie, komt dichterbij. Goedkopere sensoren, draadloze apparatuur en stembediening maken toepassing op grotere schaal mogelijk. 20 procent van de gevraagde consumenten heeft hier bij de koop van een woning enkele duizenden euro’s voor over. Dit betekent een potentiële markt van 600 miljoen euro per jaar. Naast de installateurs betreden ook veel andere bedrijven deze markt, zo blijkt uit een gepubliceerd rapport van het ING Economisch Bureau.

Smart lampen en thermostaten

Ruim vier op de tien Nederlanders heeft nog helemaal geen slimme apparaten in huis die ze via spraak, sensoren of smartphone kunnen bedienen. Slimme apparatuur die consumenten relatief wel vaak in huis hebben, is onder meer lichten die automatisch aan- of uitschakelen (16 procent), een thermostaat te bedienen met smartphone (14 procent) en lampen te bedienen met smartphone (11 procent).

Smart home geen prioriteit

Als bewoners moeten kiezen, staat het smart maken van de woning niet bovenaan. Slechts 3 procent wenst zijn woning het liefst van slimme apparatuur te voorzien. Ruim een derde kiest er liever voor om te investeren in een zuinigere woning en bijna een vijfde voor extra woonoppervlakte.

Hoge potentiële omzet

Ondanks de terughoudendheid onder consumenten is ruim 20 procent toch bereid om voor een smart home extra te betalen. Ruim 16 procent heeft er een tot 2 procent hogere aankoopprijs van een woning voor over en ruim 4 procent heeft er 2 tot 4 procent voor over. Indien deze 20 procent consumenten hun koopwoning smart maken bij aankoop, dan betekent dat een jaarlijkse potentiële marktomzet van ruim €600 miljoen. Bij een huidige elektromarkt van installateurs van circa € 1,7 miljard is dat een marktpotentieel van bijna 35 procent extra omzet. Dat is nog exclusief de markt voor huurwoningen.

Bron: ING Economisch Bureau

Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.