Redactie Donderdag 30 juli 2020

AEC Magazine publiceert open brief van mopperende Autodesk-klanten

Een aantal (toonaangevende) bedrijven heeft eerder deze week een open brief geschreven aan de CEO Andrew Anagnost van Autodesk waarin zij een reeks ‘zorgen uiten’, meldt het Engelse AEC Magazine. De zorgen van de bedrijven hebben betrekking op onder andere de ‘jarenlange prijsverhogingen in combinatie met een gebrek aan ontwikkeling van het product Revit’, aldus de site. Autodesk heeft ons keurig een reactie gestuurd op onze vragen over deze kwestie.

Redacteur Martyn Day heeft de redenen van deze bezorgdheid in een uitgebreid artikel op een rijtje gezet. In de 30 jaar dat het magazine de AEC-markt volgt en de 18 jaar waarin AEC Magazine is gewijd aan het BIM-proces, heeft Day naar eigen zeggen niet eerder meegemaakt dat een groep nationale en internationale bedrijven zich zo uit naar een leverancier. Het gaat volgens Day om bedrijven met veel ‘volwassenheid’ op het gebied van BIM, waaronder Zaha Hadid Architects, Grimshaw, Rogers, Stirk, Harbor en Partners en nog veel meer.

De open brief

In de open brief aan de CEO Andrew Anagnost (foto rechts) van Autodesk schrijven de ondertekenaars onder andere over onderhandelingen met Autodesk over veel verschillende licentiemodellen, prijsstijgingen (volgens de schrijvers) van 70 procent op de cost of ownership van de Revit-licenties, beperkte productontwikkeling en verwaarloosbare productiviteitsverbetering, gedwongen abonnementen op niet-geïntegreerde producten die bovendien niet passen bij hun wensen. Ook zijn de schrijvers ‘gefrustreerd’ over de mogelijkheden van Revit, waardoor zij nog eens andere software van derden hebben moeten aanschaffen waarbij ook nog eens sprake is van slechte interoperabiliteit. Ook missen ze de plannen van Autodesk in volgende generaties BIM-technologie en hebben ze onvoldoende vertrouwen in de jaarlijkse beloften over nieuwe innovaties. De bedrijven hebben, naar eigen zeggen, dringend behoefte aan kostenstabiliteit en flexibiliteit.

Reactie Autodesk

De brief en het artikel hebben, ook in Nederland, tot ophef geleid in diverse social media gerelateerd aan de bouwsector. Het artikel van Martyn Day in AEC Magazine is in z’n geheel hier te lezen. Gezien de mogelijke impact van dit nieuws heeft ons team een samenvatting van het artikel gemaakt. We hebben uiteraard contact gezocht met managing director Sander Lijbers van Autodesk Benelux voor een eerste reactie op deze open brief. Lijbers heeft ons efficiënt in contact gebracht met het hoofdkantoor dat ons een reactie op onze vragen mailde.

“Het betrekken van, luisteren naar en het aanpakken van de zorgen van onze klanten is een topprioriteit voor Autodesk en we waarderen de feedback die we in de open brief hebben ontvangen”, aldus Autodesk. “Hoewel er punten [in de open brief] zijn waar we het niet mee eens zijn, zijn er ook kwesties die we ter harte moeten nemen. Die gebieden benadrukken waar we tekort zijn geschoten. In de afgelopen paar jaar hebben we onze productontwikkeling uitgebreid om klanten in de bouw en constructie te bedienen, omdat we geloven dat het hebben van een multidisciplinair BIM-model gekoppeld aan de bouw een betere samenwerking tussen alle projectteamleden mogelijk maakt. Zoals bij elk bedrijf, moeten we prioriteit geven aan onze middelen. We erkennen de noodzaak van dit evenwicht en hebben recentelijk onze ontwikkeling op het gebied van de architectonische mogelijkheden van Revit vergroot. Klanten kunnen verwacht hier in de toekomst vooruitgang te zien. Onze huidige roadmap voor Revit is publiekelijk beschikbaar op: www.autodesk.com/revitroadmap.”

De reactie van Autodesk vervolgt: “We leven ook mee met klanten die de afgelopen jaren diverse licentiemodellen hebben doorlopen, omdat we Autodesk hebben getransformeerd tot een op abonnementen gebaseerd bedrijf dat klanten beter van dienst kan zijn. We hebben ons best gedaan om deze veranderingen in evenwicht te brengen met een waardevollere gebruikerservaring en inruilaanbiedingen waarmee klanten op lange termijn de voordelen ervaren tegen een prijs die overeenkomt met wat ze momenteel betalen. Maar we moeten altijd openstaan ​​voor feedback van klanten. We zijn van plan om rechtstreeks met deze klanten in contact te blijven om een ​​open en eerlijke dialoog met hen te voeren, zodat we hun behoeften beter kunnen begrijpen. We hebben meer te zeggen, maar eerst zullen we luisteren.”

'Verouderde technologie'

De naam Revit is voor veel bedrijven synoniem voor BIM en dat maakt ook dat deze brief leidt tot zo veel ophef. Dus even een korte terugblik. Revit is in april 2000 gelanceerd en Autodesk verwierf het bedrijf in 2002. Hoewel Revit misschien een langzame start had, is het dominant geworden bij architecten in veel landen. Ook in Nederland.

AEC Magazine schrijft dat Autodesk de mogelijkheden van het product in de afgelopen 18 jaar zeker heeft uitgebreid, en het is als de basisarchitectuur van de software, kort door de bocht, eigenlijk verouderd. Nieuwe releases zijn er weliswaar in geslaagd meer prestaties te leveren maar grotere modellen of modellen met meer details hebben die verbeteringen snel teniet gedaan. Dit is de frustratie van de briefschrijvers en, als we geluiden in de markt mogen geloven, is dit een sectorbrede frustratie. Revit had dus eigenlijk al lang geleden fundamenteel in de basis herschreven moeten worden zoals andere leveranciers hebben gedaan. Of Revit al veel eerder met een cloudversie had moeten komen, is misschien een wat oneerlijk verwijt omdat cloudtechnologie zich, zeker in de bouwsector, nog in een jonge fase bevindt.

Prijzen en licenties

In de brief wordt ook geschreven over de aanzienlijk gestegen kosten van licenties voor bedrijven. Niet alleen in relatie tot de kwaliteit van Revit als BIM-tool maar ook over de druk die bedrijven ervaren bij het aangaan van abonnementen. Sinds de overstap naar de structuur van abonnementen heeft Autodesk de kosten volgens de briefschrijvers aanzienlijk verhoogd en sommige ondertekenaars noemen kostenstijgingen in de afgelopen vijf jaar met 70 procent of meer. Ze vrezen dat die kosten met de geplande licentiewijzigingen van Autodesk dit jaar verder zullen toenemen.

Abonnementen

Deze overstap naar een puur abonnementsbedrijf was volgens Day onvermijdelijk sinds 2013 en in lijn met de ontwikkelingen in de markt. Met de overstap naar abonnementen is gekozen voor een aanvullend verkoookanaal en rechtstreeks contact met klanten. In 2016 stapte Autodesk over naar uitsluitend abonnementen en stopte het bedrijf met de verkoop van permanente licenties. In de afgelopen drie jaar zijn de servicekosten verhoogd. CEO Anagnost kreeg dit volgens AEC Magazine bij zijn aantreden in 2017 al voor de voeten geworpen door klanten. Hij heeft toegegeven dat Autodesk worstelde met de pricing van abonnementen en de ontwikkeling naar de volgende generatie BIM. Hij zegt tegen AEC Magazine dat hij klanten hierover in de afgelopen jaren veel en zelfs 1-op-1 over heeft gesproken en vroeg ze geduld te hebben bij het vergroten van de waarde van de software en dienstverlening.

Hoge drempel voor overstappen

Inmiddels ervaren klanten hun relatie met Autodesk, blijkens de open brief, als dwingend en als een vendor lock-in op het gebied van abonnementen en contracten. Ook zijn er verhalen over agressieve verkoop en overeenkomsten, mede vanuit het perspectief dat Revit in veel landen wordt gezien als de de facto standaard. De briefschrijvers beschrijven dat ze het voelen alsof Autodesk ‘ervan overtuigd is’ dat de drempel om het overstappen naar een andere BIM-tools te voorkomen, hoog is.

Samenwerking

Tot slot is er het punt van samenwerking in de AEC-industrie. In het licht van de adoptie van BIM is die essentieel omdat simpelweg niet één product of platform alles kan. Revit heeft jaren geleden wel stappen genomen om samen te werken middels de open standaard IFC voor gegevensuitwisseling maar dit zien de briefschrijvers onvoldoende terug in de praktijk. Ze zijn ontevreden over de incompatibele data-uitwisseling van Revit-software met andere belangrijke spelers in de sector en zelfs met software uit Autodesk's eigen productportfolio.

Vaandeldragers

Kortom; deze open brief lijkt voort te komen uit frustratie van bedrijven die veel tijd, energie en geld hebben geïnvesteerd in producten van Autodesk en Revit. Ze voelen zich nu beperkt door deze tools. En dat terwijl ze gezien hun investeringen in BIM, eigenlijk de vaandeldragers zouden moeten zijn van de verandering van de bouwsector naar modelgebaseerd ontwerpen en digitale fabricage.

Innovatie

Het wordt dus nog even afwachten hoe Autodesk reageert op deze mondige maar gefrustreerde koplopers onder de BIM-klanten van het bedrijf. Hoe het ook zij, er is momenteel open innovatie met tools voor CAD en BIM. Zeker is inmiddels dat bedrijven in de breedte op zoek zijn momenteel naar een betere prijs-kwaliteitverhouding. Niet omdat ze per se een alternatief willen voor Revit maar vooral om de ontwikkeling van digitaal ontwerpen en bouwen te adopteren en verbeteren. Volwassen BIM-gebruikers willen vooruitgang boeken en niet het gevoel hebben dat ze terecht zijn gekomen in, zoals Martyn Day van AEC Magazine het schrijft, een ‘doodlopende weg van BIM-technologie’.

Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.