Redactie Maandag 3 augustus 2020

Autodesk reageert publiekelijk op open brief van klanten over Revit

Autodesk heeft publiekelijk via de eigen blog gereageerd op de open brief die enkele verontruste klanten afgelopen week via de Engelse website AEC Magazine stuurden aan CEO Andrew Anagnost. Het Nationaal BIM Platform heeft daar vorige week over geschreven.

Het Nationaal BIM Platform heeft vorige week al uitgebreid geschreven in een artikel over de open brief aan Autodesk en heeft ook een reactie van het Amerikaanse bedrijf geplaatst. De brief is hier te lezen. Inmiddels is er dus een 'officiële' verklaring van het bedrijf. In de blog bedankt Autodesk de klanten die hun ‘belangrijke zorgen’ hebben geuit over de ontwikkeling van Revit en de functionaliteit die nodig is om het werk te doen in een snel veranderende branche. “U hebt problemen geïdentificeerd die we ter harte moeten nemen en die aangeven waar we tekort zijn geschoten. En hoewel we het niet met alles in de brief eens zijn, zijn we toegewijd om te luisteren”, aldus de blog van Autodesk.

Besluitvorming

Autodesk wil ook een paar hoofdthema's uit de brief behandelen en een deel van de gedachten achter de besluitvorming met Revit uit de afgelopen jaren delen. Het bedrijf neemt een bijna nederige houding aan en erkent dat er in het verleden zaken zijn misgegaan. Die zijn in het verleden opgelost zoals het problematische Revit ribbon uit 2010. “We hebben de afgelopen jaren te weinig geïnvesteerd in architectonische modelleringsfunctionaliteit en werken eraan om dat recht te zetten.”

“Ons doel met Revit is altijd geweest om de waarde voor de AEC-markt te maximaliseren”, vervolgt Autodesk. “Om dat te doen moeten we alle belangrijke stakeholders in staat stellen deel te nemen aan het BIM-proces. Om dit doel te bereiken, hebben we onze productontwikkeling verhoogd om technische en bouwklanten beter van dienst te zijn. Dit vereiste verschillende platformprojecten om de schaalbaarheid en prestaties te verbeteren om fabricagedetails voor engineering te ondersteunen die ook alle disciplines ten goede kwamen. Het resultaat hiervan was een vertraging in de ontwikkeling van de belangrijkste architectonische modelleermogelijkheden. We erkennen de impact die dit heeft gehad op onze klanten voor architectonisch ontwerp. Eind vorig jaar hebben we onze investeringen en middelen voor architectonische capaciteiten in Revit verhoogd. Het duurt even voordat deze impact volledig is gerealiseerd.”

De voortgang hiervan is te volgen op Revit Public Roadmap.

Investeringen in de cloud

Autodesk adresseert ook het belang van samenwerking in BIM en het belang van een robuust en krachtig cloudplatform. “We zijn van mening dat de cloud de beste manier is om de veranderingen in de manier waarop teams verbinding maken, te stimuleren om projectresultaten te leveren. Daarom hebben we multi-user authoring mogelijk gemaakt binnen en tussen bedrijven met BIM 360 Design en Revit Cloud Worksharing. Dit is een grote investering waardoor honderden bedrijven en duizenden ontwerpprofessionals verbinding maken. En aangezien vertrouwen van het grootste belang is om projectgegevens te beheren, moeten onze cloudoplossingen zeer stabiel, veilig en schaalbaar zijn. Deze basis die de afgelopen zeven jaar is opgebouwd, heeft ons in staat gesteld om te reageren op de wensen van klanten in de EU met een nieuw Europees datacenter.”

Verder lezen

De blog is uitgebreid en lang. Lees hier de hele tekst.

Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.