Redactie Woensdag 11 november 2020

BIMPraat over de waarde van BIM bij infraprojecten

​Tijdens de BIMPraat over de waarde van BIM bij (grote) infrastructurele projecten is de indrukwekkende 18 kilometer lange Fehmarnbeltverbinding gebruikt als voorbeeldproject. De bijdrage van business development manager Michel Kraaijeveld maakt duidelijk dat het geavanceerde softwareplatform thinkproject hier bijdraagt aan het organiseren en beheren van grote projecten.

Door Ed den Boer, oprichter Het Nationaal BIM Platform

De Fehmarnbeltverbinding bestaat uit onder meer een 18 kilometer lange tunnel tussen Noord-Duitsland en Denemarken en is belangrijk in de geplande Europese transportinfrastructuur. Al decennia varen er veerboten op dit traject en de nieuwe verbinding verkort de reistijd aanzienlijk. Business development manager Michel Kraaijeveld van thinkproject nam alle deelnemers van deze BIMPraat mee in de ontwikkelingen tot nu toe. Hij legde uit dat het platform als één complete SaaS BIM-oplossing wordt gebruikt voor dit ambitieuze project.

BIM voor complete levenscyclus

“Tijdens alle fases in de levenscyclus van een groot project als dit wordt heel veel data geproduceerd, uitgewisseld en gecoördineerd door meerdere belanghebbenden uit de deelnemende consortia van aannemers, eigenaar en consultants. Het brengt de nodige uitdagingen met zich mee om al deze data te allen tijde up-to-date en betrouwbaar te houden”, begon Kraaijeveld. “Niet alleen dát iedereen over de juiste informatie beschikt, maar vooral alleen die informatie krijgt die voor hem van belang is.” Vanuit thinkproject is dit hele proces onderzocht en voorzien van oplossingen voor uitwisseling en coördinatie van gegevens, die volgens Kraaijeveld voor de klant cruciaal zijn om ontwerpinterfaces tussen de verschillende partijen van de Fehmarnbeltverbinding te beheren.

Vier levensfases

Communicatie en coördinatie zijn volgens Kraaijeveld essentieel gedurende de levenscyclus van het hele project, vanaf de allereerste conceptfase tot uiteindelijk de beheerfase. “In de conceptfase kunnen scenario’s van ontwerp-opties doorgerekend worden (denk aan kosten, planning en duurzaamheid), zodat vanaf het begin van een dergelijk megaproject zeer gedetailleerde datastromen te definiëren zijn. Die zijn nu te configureren in één platform waarin alle stakeholders vertegenwoordigd zijn”, zegt Kraaijeveld. “In de ontwerpfase kunnen we vervolgens een foutloos ontwerp verkrijgen dat direct toepasbaar is tijdens de constructiefase. Daarbij kunnen alle gecoördineerde modelwijzigingen uit het ontwerp goed synchroniseren met de planning en alle projectdocumenten. Tijdens de opvolgende beheerfase gaat de gegevensuitwisseling door en zal deze worden aangevuld met realtime data over de technische conditie van het project.”

Beheer

“Na voltooiing van het project zal alle data uit de voorgaande bouwfasen, inclusief een bijgewerkte versie van het As-Build materiaal, ter beschikking gesteld moeten worden aan de klant die eigenaar is van het asset. We hebben nu al over het beheerproces nagedacht, aangezien de data van zeer groot belang zullen zijn na de oplevering van de tunnel voor technisch en facilitair beheer”, aldus Kraaijeveld over deze fase.

Sensoren

Los van de technische data van verschillende disciplines is straks ook een grote rol weggelegd voor sensorische monitoring van het project. Denk hierbij aan sensoren die gebruik, slijtage en defecten van de tunnel vastleggen. “In dit laatste voorbeeld gaan we zover dat we middels data vanuit deze sensoren in combinatie met machine learning en AI het onderhoud kunnen voorspellen”, aldus een gedreven Kraaijeveld.

Conclusies

Het is duidelijk dat dit megaproject met de langste (18 kilometer) afgezonken tunnelverbinding ter wereld en een bouwbudget van 7 miljard, een enorme opgave is die om innovatieve techniek vraagt. Dat geldt zowel voor de technische als digitale (software-)oplossingen. Kijkend naar de digitale ontwikkelingen die er sinds de conceptfase (al in 2009) in de softwarewereld zijn geweest, dan is het mooi om te zien dat thinkproject het als multi-userplatform mogelijk heeft gemaakt om alle partijen aan te sluiten.

Wie enthousiast wordt van de tijdwinst die het project straks oplevert, moet wel even geduld hebben. De huidige verbinding met veerboten tussen Duitsland en Denemarken kost nu ongeveer 45 minuten. Wanneer de tunnel is gebouwd, duurt de overtocht 7 minuten met de trein en 10 minuten met de auto. Geduld is echter een schone zaak, want we zullen tot medio 2029 moeten wachten om deze tijdwinst te boeken. Ondanks dat dit toepassingsgebied voor sommige deelnemers aan de BIMPraat ver buiten hun eigen werkgebied lag was men enthousiast, want zoals werd gezegd: “Techniek op deze schaal blijft machtig interessant om te zien.”


Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.