Ed den Boer Woensdag 16 december 2020

Datasloperij versus data-magazijn

Als kleine jongen bracht mijn vader me veel technische vaardigheden bij. Hij kon en kan met zijn handen maken wat hij met zijn hoofd bedenkt. In zijn jeugd was hij een kampioen in het repareren van werkelijk alles wat je kan bedenken, maar ook kwamen er serieuze meerjarige projecten. Zo maakte hij met ons een kinderauto en zelfs een echt vliegtuig dat na 35 jaar hobbyen afgelopen jaar het luchtruim koos!

Tijdens mijn jeugd nam mijn vader mij bij de hand om auto’s te repareren en gingen we voor onderdelen niet naar de winkel maar naar de autosloperij. Toentertijd gaf de prijs de doorslag bij het zoeken naar tweedehands materialen, of duurzaam hergebruik zoals we dat nu noemen. Deze week had ik een flashback die ik combineerde met een ervaring over het zoeken naar het juiste onderdeel. Deze gedachten wil ik graag met jullie delen.

Traditioneel

De ‘keuze’ om te zoeken naar het gebruikte onderdeel werd voorafgegaan door een telefoontje naar de bewuste autosloperij; of ze nog een auto hadden van model X met motor Y en of daar nog onderdeel Z in zat. Omdat de eigenaar van de sloperij meestal wel wist wat hij had liggen, kreeg je het antwoord vaak direct met een simpel ja of nee. Was het al gedemonteerd, dan konden we het direct afhalen, maar vaak betekende ja: gereedschap inpakken en afreizen naar de autosloperij om de ‘schat’ te zoeken.

Zoeken en vinden voor hergebruik

Op de sloperij aangekomen, was ik als kind onder de indruk van de stapels met auto’s en de kennis van de eigenaar die uit zijn hoofd precies wist waar, tussen die honderden gepensioneerde en afgeschreven wrakken, de auto stond met het felbegeerde onderdeel. De meeste indruk maakte uiteraard mijn vader die, samen met mij en mijn broertje, het onderdeel uiteindelijk kon uitbouwen om te hergebruiken.

Het proces van het zoeken en uiteindelijk vinden van dit ene onderdeel kostte soms dagen tijd. Dat was echter iets dat voor mij als kind niet veel uitmaakte. Tegenwoordig is een autosloperij een auto-demontagebedrijf, heeft de computer zijn intrede gedaan en vind je er onderdelen die reeds zijn gedemonteerd en die via een webshop worden aangeboden. Uitgebreid zoeken en vinden is vergemakkelijkt en gelukkig zijn er ook allerlei regels die ons milieu beter beschermen. Als je van sleutelen houdt, is het zelf uitbouwen van onderdelen, zoals vroeger, gelukkig nog steeds mogelijk, al zijn er wel meer milieuregels die je zult moeten respecteren.

Parallel

Voor het Nationaal BIM Platform heb ik de afgelopen jaren veel slimme software ontdekt die het zoeken naar en ‘her’-gebruiken van informatie tot kunst heeft verheven. Hierdoor is werk ‘in het bouwproces’ vereenvoudigd, efficiënter geworden en versneld uit te voeren. Toch is er vaak veel energie nodig om mensen te overtuigen om deze software te gaan gebruiken. “Waarom moet ik nu naar een nieuw systeem, ik weet toch precies waar mijn informatie is”, zijn dan antwoorden die ik krijg. Maar hoe zit dat over tien jaar, hoeveel tijd kost het om deze informatie nu te vinden, is de getoonde informatie wel de laatste versie en zo ja: hoe weet je dat dan?

Innovaties

Sinds oktober ben ik nauw(er) betrokken bij het salesteam van BIMlink. Deze software koppelt bestaande en nieuwe informatie voor het bouwen en beheren van vastgoed digitaal en op een slimme manier aan de ruimtelijk structuur van het gebouw. Het koppelen en ontsluiten van 2D- en 3D-informatie van meerdere disciplines via de cloud maakt het opvragen, gebruiken en beheren van digitale informatie een stuk eenvoudiger. Met name in het beheerproces is hier bijzonder veel winst te behalen.

Als we praten over cijfers, dan is de verwachting dat jaarlijks een besparing van 25-45 procent in beheerkosten mogelijk is. Het Erasmus Medisch Centrum heeft naar aanleiding van een onderzoek wel eens berekend dat elk jaar 2 euro per vierkante meter aan faalkosten ontstaat door tijd die nodig is om informatie te zoeken! Er is dus best geld beschikbaar als je 500.000 m2 beheert en dus jaarlijks een miljoen euro ziet verdwijnen door tijd te steken in het zoeken naar informatie.

Nieuwe verdienmodellen

Nieuwe mogelijkheden dienen zich dagelijks aan. De sleutel ligt in het ontsluiten van open data op een zodanige wijze dat deze bruikbaar is voor andere partijen. Inzicht in vierkante meter per ruimte, afdeling of gebouw is het minste wat je mag verwachten. Maar wat denkt u van het gebruiken van een VR-bril om nieuw personeel op te leiden of om ondersteuning te bieden aan jonge monteurs in het onderhoudsproces. Daar hoeft u niets extra’s voor te doen als de gebouwinformatie en modellen (die u toch al heeft) kunnen worden ontsloten.

Digital Twin

Een goed vastgoeddossier kan steeds verder worden uitgebouwd en kan straks als digital twin worden verrijkt met sensoren die u bijvoorbeeld kunnen helpen met het automatisch sturen van verwarming, koeling of gebruik van het gebouw. Dat klinkt allemaal geweldig en dat is het ook en het is nu mogelijk.

Nu starten zorgt straks voor winst

Er is meer bestaand dan nieuw te ontwikkelen vastgoed. Eigenaren willen alles weten over hun vastgoed en kunnen nu digitaal inzicht krijgen in hun bestaande vastgoedinformatie. Informatie is beschikbaar zonder te moeten zoeken in kelders of magazijnen of bij adviseurs die een project ooit hebben gemaakt. Zoals met elke reis begint het ook hier met een eerste stap om tot een digitaal vastgoeddossier te komen.

Want zeg nou eerlijk, wil je blijven zoeken of wil je de juiste en laatst beschikbare informatie direct kunnen vinden?

Reacties

Login om reacties te kunnen lezen en een reactie te kunnen plaatsen.