Co-ouderschap in BIM

Opinie 09-11-2016 om 15:42 - BIM-adviseurs - Onderwijs en opleidingen


Co-ouderschap in BIM


Het concept ‘levenscyclus denken’ is in de bouw inmiddels aardig gemeengoed geworden. We hebben dan echter vaak over het fysieke bouwwerk, maar er komen meer facetten bij kijken.

Informatie in het bouwproces is niet iets wat onbezorgd kan worden overgegooid. Elke keer als je iets over de muur gooit, loop je de kans dat je wat kwijt raakt. Samenwerken op inhoud vraagt om inzicht in elkaars werk, overdracht van informatie en gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor het eindresultaat.

Laten we eens een vergelijking maken met opvoeding als we informatie in het bouwproces als een kind moeten laten ontwikkelen en een verantwoordelijkheid hebben dat kind te laten opgroeien. Uiteindelijk moeten we tot een punt komen waarop hetgeen we het informatiekind hebben geleerd ook door het kind wordt teruggegeven zodat we omgekeerd ook van het informatiekind kunnen gaan leren.

Geboorte

Als het eerste idee voor een project wordt gevormd en de basis wordt opgezet, is de geboorte van projectinformatie een feit. Net als met kinderen is de eerste fase van groot belang. Koesteren, voeden en elkaar leren kennen, zijn kerneigenschappen die horen bij het creëren van een veilige omgeving waarin het opgroeien kan beginnen.

Als de eerste opzet is gedaan, worden kernwaarden toegevoegd. Deze opvoeding werkt twee kanten op; als projectteam zijn we verantwoordelijk voor de ‘opvoeding’ van het informatiekind door er steeds weer wat aan toe te voegen. Langzaam wordt het informatiekind dan groter en krijgt het zelf behoefte aan structuur om met die toegevoegde kennis iets nuttigs terug te kunnen geven. De projectteamleden worden dan uiteindelijk zelf ook bijgeschaafd in hun opvoeding omdat ze zullen inzien dat input en output met elkaar in verband staan. Vandaar dat je als ouder ook veel van jezelf terug ziet in je kind, of het nu goed of slecht is. Met het informatiekind is het niet anders, of zoals wel eens wordt gezegd: garbage is in garbage out.

Begeleiden, voeden, onderhouden

Als we het eindproduct aan de opdrachtgever opleveren, moet het informatiekind op eigen benen kunnen staan. Het informatiekind gaat het huis uit en zijn ouders, die het als projectteam hebben zien opgroeien, moeten nu loslaten en gaan samenwonen bij de opdrachtgever. Met deze nieuwe omgeving komen ook nieuwe benodigde vaardigheden op tafel.

Tegenwoordig is een veelgebruikte term ‘een leven lang leren’ en als we die analogie voor het informatiekind gebruiken, zien we dat dit ook geldt door de gebruiksfase van een gebouw. Tijdens de gebruiksfase van een bouwwerk wordt steeds weer iets nieuws toegevoegd, moet er vanuit verschillende kanten naar gekeken kunnen worden en worden nieuwe verbanden gelegd. De opdrachtgever en het informatiekind zullen aan elkaar moeten wennen en hopelijk groeit het gearrangeerde huwelijk uiteindelijk uit tot een liefdevolle relatie.

Sterven, opzetten, lering trekken

Uiteindelijk komt een gebouw aan het einde van zijn leven en zal het worden gesloopt. Het informatiekind komt daarmee ook aan het eind van zijn leven, je zou het ‘voltooid’ kunnen noemen. De vraag aan het einde van je leven is natuurlijk wat je achterlaat. Dit is het mooie van een informatiekind. Ondanks dat het gebouw er niet meer is, kunnen we nog steeds leren van de informatie en kennis die in zijn leven is opgebouwd. De herinnering blijft levend.

Als het informatiekind is gestorven, zullen we het dus moeten opzetten zodat we er nog steeds naar kunnen kijken en er in relatie tot andere kinderen van kunnen leren. Net als met ouders en kinderen zal elke generatie zijn best willen doen niet dezelfde fouten te maken als de generatie ervoor. Informatiemanagement is ook gebonden aan diezelfde generatie-ontwikkeling. Weten wat er mis ging in het vorige project en hiervan leren om niet diezelfde fouten maken in de opvoeding van het volgende informatiekind zodat we er een betere wereld mee creëren.

Informatie is als een lerend levend wezen dat genen meekrijgt voordat het gebouw er is en nadat het gebouw is verdwenen zal blijven voortbestaan. Met STABU Bouwbreed heeft het informatiekind een goede basis om op te groeien. Basiskennis en een goed geheugen laten het kind met een voorsprong starten en het zelflerende vermogen van de sector wordt er door ondersteund zodat kennis kan worden doorgegeven.


Radboud Baayen

Type:
BIM-professional (Columnist)

Adres:
Horaplantsoen 14, 6717 LT Ede, Nederland

Telefoon:
088 150 08 00

Over Radboud Baayen:
Radboud Baayen is senior technisch consultant bij STABU. Na de opleiding bouwkunde aan de Technische Universiteit Delft is hij eerder ondermeer werkzaam geweest bij een technisch adviesbureau op het gebied van het structureren en communiceren van digitale (product)informatie binnen het bouwproces. Vanaf 1 december 2005 zet hij deze ervaring in op het bouwbrede vlak.

Lees meer

Reacties

Om reacties te kunnen plaatsen en bekijken moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen.