Impact van licentieveranderingen

Opinie 05-03-2021 om 12:56 - BIM-adviseurs - Installatieadviesbureaus - Softwareleveranciers


Impact van licentieveranderingen

De een na de andere softwareleverancier heeft z’n licentiesysteem veranderd of gaat dat doen. Een van de grotere CAD-leveranciers heeft het vorig jaar aangekondigd en je ziet nu steeds meer bedrijven volgen. Het argument van leveranciers? “Het wordt op deze nieuwe manier makkelijker voor klanten!” In ons geval was de timing beroerd.

Vorig jaar kreeg je een eenvoudig mailtje, dat ik bijna had weggegooid. De belangrijke boodschap was dat de leverancier ‘Geen netwerklicenties meer’ bood en dat het bedrijf ging overstappen op ‘een op naam gebaseerd licentiemodel’. Laat ons nu ook nog eens net de pech hebben dat onze contracten eind vorig jaar afliepen. Daarom moesten we de keuzes en beslissingen maken terwijl alle informatie en prijzen nog niet definitief waren! Hoe ga je daarmee om?

Gewoon beginnen

Ik ben iemand die altijd gewoon begint en dat is ook mijn advies. Je kan door het tijdframe niet eerst alles helder hebben, want dan red je het niet. Documenteer alle stappen, verzamel informatie, stel vragen aan de verschillende contactpersonen. In het begin lijkt het een warboel, maar gaande het traject wordt alle informatie gestructureerd en komt de oplossing vanzelf. Oké, niet helemaal van zelf 😉 Maar je gaat de beste weg inzien en dan vallen de puzzelstukjes op zijn plek.

Veranderingsproces

Waar we ook tegen aanliepen is het aantal gebruikers dat een product maar 1x per maand gebruiken. Hoe ga je hiermee om? Het heeft een behoorlijke impact, omdat we hebben gemerkt dat je ook de bedrijfscultuur moet aanpakken. Een cultuur die al meer dan 20 jaar in het bedrijf zit in 4 maanden tijd veranderen, is een onmogelijke missie. Daarom zal deze verandering niet perfect gaan en dat accepteren we. Nu zijn we nagenoeg op het einde van het veranderingsproces en zullen we de komende periode alle data analyseren. Met deze data kunnen we enkele processen verbeteren, zodat we bij een volgende contractverlenging, efficiënter gebruik kunnen maken van de licenties.

Grote impact

Ik wist dat ik deze aanpassing niet moest onderschatten en (jammer genoeg) heeft het ook bewezen dat de impact groot is. Vooral als processen vrij statisch zijn, al jaren op bepaalde manier gaan en security hoog in vaandel staat waardoor zelf installeren niet mogelijk is. Dit heeft geresulteerd in een traject van aantal maanden met nagenoeg fulltime input en begeleiding.

Ik ben trots op het bereikte resultaat in zo’n korte termijn. De positieve feedback vanuit de grote CAD-leverancier bevestigt dat we ver waren en goed bezig zijn!


Patricia van Leeuwen

Type:
BIM-professional (Columnist)

Adres:
Noordhoek 37, 3351 LD Papendrecht, Nederland

Telefoon:
088 943 30 00

E-mail:
Openen

Over Patricia van Leeuwen:
Patricia van Leeuwen is al sinds 2008 actief in de wereld van 3D-ontwerpen en BIM. Sinds januari 2014 is ze als applicatiebeheerder werkzaam bij Iv-Consult onderdeel van Iv-Groep, en heeft de verantwoordelijkheid om de interne processen met betrekking tot software te optimaliseren. Hiervoor is ze van juli 2011 tot eind 2013 werkzaam geweest als BIM-manager en applicatiebeheerder bij Unica. Tot heden is ze bij Unica alleen nog ondersteunend werkzaam als BIM-adviseur en ondersteunt ze de BIM-coördinatoren en -managers bij het optimaliseren van de processen rondom BIM-projecten. Patricia is bovendien een expert in de applicaties die betrokken kunnen zijn in een BIM-proces. Hiertoe heeft ze een reeks opleidingen afgerond en certificaten behaald op het gebied van AutoCAD en heeft ze deelgenomen aan de AEC Industry Academy 2009 & Industry Day.

Lees meer

Reacties

Om reacties te kunnen plaatsen en bekijken moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen.