Movares ontwikkelt 3D BIM-model voor renovatie Noordtunnel


Movares heeft op basis van scans door GeoNext een gedetailleerd 3D BIM-model van de Noordtunnel ontwikkeld zodat het BIM-model al beschikbaar is voor aannemers voordat de opdracht tot de verbouwing van de tunnel is gegund. “Deze werkwijze helpt enorm bij de voorbereiding van het contract en het engineeringsproces”, zegt projectmanager Jurjen van der Poel. van Movares.

Eerder deze maand heeft Rijkswaterstaat de gunning bekendgemaakt van de renovatie van de Noordtunnel. Movares heeft een volledig gedigitaliseerde 3D BIM-model van vijf tunnels in Nederland, waaronder de Noordtunnel. “Het 3D BIM-model biedt een gedetailleerd en actueel beeld van de huidige staat van de tunnel. Dit helpt om beter te plannen en te anticiperen op mogelijke uitdagingen tijdens de renovatie. Door deze nauwkeurige informatie kunnen we efficiënter werken en de kans op onverwachte problemen verminderen”, aldus Van der Poel.

Hele levenscyclus

Het 3D BIM-model biedt diverse toepassingen gedurende de hele levenscyclus van de tunnel:

  • Areaalgegevens op orde: Het model helpt om een gedetailleerd en actueel beeld van de ‘as-built’ situatie van de tunnel te verkrijgen.
  • Ombouwplan en fasering: Tijdens de contractvoorbereiding wordt het model gebruikt om te toetsen of aanpassingen maakbaar en haalbaar zijn voor het contract.
  • Realisatiefase: In deze fase wordt het model gebruikt voor bijvoorbeeld het cameraplan, ombouwplan en testen in een gevirtualiseerde omgeving.
  • Onderhoudsfase: Voor de toekomst willen we het model ook gebruiken voor statische en dynamische gegevens van de tunnel, wat helpt bij het beheer en onderhoud.

Voordelen

Volgens strategisch contractmanager Patrick Pieters bij Rijkswaterstaat zijn er minder verrassingen als de areaalgegevens aan de voorkant op orde zijn. “Zo hopen we de ambitieuze doelstellingen te halen: tijdig renoveren met zo min mogelijk hinder voor weggebruikers. Als alles naar wens verloopt, willen we deze manier van werken standaardiseren voor de overige tunnels”, aldus Pieters.

Bron: Movares

Verder lezen: Movares